søndag 1. desember 2019

Sett og hørt på Settdagene


Settdagene ble arrangert på varemessen i Lillestrøm 27 - 28 november. Hele programmet var lagt opp som to ulike konferanser: En for barnehage- og skole, samt en for ledere- og skoleutvikling. Alt dette skjedde i 8 ulike saler. Disse var lokalisert rundt hovedrommet.

I hovedrommet fant vi Norges største og beste samling av utstillere. Alt av forlag, digitale løsninger, projsketr, leverandører, utviklere og mediafolk var samlet her. TV-skole, Nrk super, Aftenposten Junior, Atea, Kreasjon, HP, Making View, Aschoug, Gyldendal, Visma osv.
Leverandørene lover ny, effektiv og digital læring, men er selvsagt avhengig av kloke lærere. 
Denne gangen var det Bård og meg (Lage) som var på samlingen for digitalavdelingen, men vi hadde også med Sigrid fra Norland. Det ble en ganske fri gjennomføring av konferansen hvor vi valgte ulike foredrag, noen felles, men også mye besøk hos leverandører.

Hva var interresant? Mye - og faktisk overraskende annerledes "ting og tang" enn ventet.

Skoleutvikling
Alle snakker om endring, ledelse og digitalisering. Ingen snakker om kulturskole. Mange blir overrasket når de hører hva vi forteller om kulturskoler. For oss er det selvsagt. For andre er det ukjent.

Vi sier:
"Kulturskolen er lovpålagt. Alle kommuner har grunnskole, barnehage OG kulturskole. Vi er organisert på kunnskapsdepartementet. Vi tilbyr en annen form for undervisning: Det er en frivillig skole, men vi jobber med de samme elevene som grunnskole og barnehage. Vi har spesielt god kompetanse på kultur, kunst og ferdigheter. Våre ledere og lærere har like stort behov for ny læring og tilrettelegging for digital pedagogikk som de andre lærerne i kommunene. La oss snakke mer sammen".

Et eksempel: ATEA leverer teknologi og digital infrastruktur til enormt mange norske kommuner. Så skal de ansatte læres opp. Dette skjer med firmaer som f.eks. RIKT eller Kreasjon. Alle lærere i kommunen læres opp. Det vil si: Ikke all. Ingen av disse hadde nemlig tenkt på å få spørre etter kulturskolelærere og hvorvidt kulturskolen skulle være med på opplæring. Nå gjør de det. selvsagt skal kulturskolens ledelse og lærere være med på det samme som skjer av utvikling i grunnskole og barnehage.

Anders Grønningen fra BiblioGames ble et hyggeliggjensyn for Digitalavdelingen. 
Kommunikasjon
Det er mange som kommuniserer med barn- og unge. TV-2, NRK og Aftenposten tar seg av nyhetsformidling. Det var veldig interresant å høre hvordan disse journalistene velger å jobbe med nyhetssaker for barn. Vinklingen de valgte i vanskelige saker som terroranslaget i Bærum og søskendrapet.

Bakgrunnstoff. Presentasjonsform. Bildebruk. Hvem som uttaler seg. Programlederes rolle for barn- og unge. Kanalvalg.

Summa sumarum var dette en måte å kommunisere som setter vår kommunikasjon i et nytt lys. Vi kommuniserer veldig bra til voksne, men har vi oppmerksomhet rette til våre kunder: barn- og unge? Her er det selvsagt et paradoks, men spennende å oppdage hvor viktig forskjellen er - og at det finnes løsninger.

Bård og meg fikk oss en lærerrik og øyeåpnende samtale med redaksjonsleder NRK super - Frank Sivertsen. Han viste oss blant annet hvordan NRK har utviklet egne apper og hvordan de nå bruker TikTok som kommunikasjonskanal.

Tips fra NRK super til dreoebok for vanskelige nyhetsoppslag. 
Kunstig intelligens
Kunstig intelligens er svært sentralt i det som nå skjer innen for læringsteknologi. Barbra Wasson er professor ved universitetet i Bergen og har jobbet med kunstig intelligens siden 1986. Hun tok oss på en pedagogisk reise gjennom denne faglige utviklingskurven slik at vi bedre kan forstå at alt nå skjer ekstremt mye raskere enn før.

Hun viste oss det vi vil kalle et skrekkens eksempel: Elever som genererer sanntidsdata til en nasjonalt styringssystem for oppmerksomhet og fokuskvalitet i læringen. Men snudd på hodet er dette et forskningsprosjekt for å utvikle bedre lærerbøker og arbeidsoppgaver slik at flest elever er motivert og aktive i læringen. Se selv:



Systemisk omstilling
Richard DeLorenzo jobber med omstillingsprosesser i russisk skole. Han jobber med det pedagogiske og systemiske i endringsprosesser for skoler. I sin presentasjon tok han for seg hvorfor og hvordan vi trenger å forvandle skolene. Hans løsning er å bevege oss bort fra et tidsbasert system og flytte til et digitalt personlig mestringssystem der elevene navigerer sin egen læring til voksen alder.

Her er de viktigste spørsmålene:
- Å forstå hvorfor og hvordan man endrer et system for å forberede studentene på deres fremtid
- Hvordan skiller dette seg fra et tradisjonelt system?
- Hvordan ser en dag i klasserommet ut?
- Hva er de første trinnene, og hvordan kopierer og skalerer du denne visjonen?

Refleksjon: Om vi skal vurdere det systemiske systemet for kulturskolen blir det et spørsmål om endringen skal baseres på den voksnes arbeidstidsavtaler og budsjett, eller elevens dynamiske læringsmiljø mellom skole, veiledes, egentid, gruppetid og hjemmetid.

Nettverk
Dette er en viktig konferanse for Norsk kulturskoler. Her er alle skoler samlet. Leverandører. Skoleeiere. Det to ulike konferansespor: Barnehage- og skole, samt ledelse- og utvikling. Dette er et miljø som trenger kulturskolens kompetanse. Dette er et miljø hvor vi treffer viktig kompetanse for skole utvikling, forankring, faglig utvikling og teknologiforståelse.

På onsdagskvelden var det faglig teachmeet. Ca 200 var samlet til en uformelt møte med ulike foredragsholdere. Disse var meldt inn på forhånd og ble trukket fra scenen. Hvert foredrag skulle være på 3 minutter.

Førstemann ut ble: Lage Thune Myrberget - fra Gausdal kulturskole. Så mens jeg fortalte om Soundcloudprosjektet på den skolen filmet Bård.

Jeg holdt et mini-foredrag om Soundcloud-konserten i Gausdal kulturskole. 
Det er viktig å være på konferanser, men det er også viktig å være synlig PÅ konferansen. Vi snakket med masse folk. Bygde allianser. Diskuterte mulige samarbeid. Og vi åpnet lærerballet med å fortelle norske skoleledere og pedagoger om et spenstig prosjekt utført i en norsk kulturskole. 

Helt til slutt. Her er den viktige påminnelsen arrangørene sendte ut på epost før konferansen:  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan lytter vi på de unge?

Vi vil forstå - og vite mer. Over 30.000 barn har gitt oss sine svar. Hvordan lytter vi? Gode spørsmål utformes best ved å lytte. Lytte p...