fredag 3. januar 2020
Hvordan lytter vi på de unge?
Vi vil forstå - og vite mer. Over 30.000 barn har gitt oss sine svar. Hvordan lytter vi? Gode spørsmål utformes best ved å lytte. Lytte på de første svarene. Justere spørsmålene. Lytte mer og på den måten utforske dem du spør, gjennom svarene.
Norske kulturskoler har enormt mange elever i aldersgruppen 8 - 12 år. Unge barn og unge som hver uke opplever læring. Hva de lærer vet vi, men hva tenker de? Om egen nysgjerrighet? Teknologi? Læring? Sosiale medier? Tilbud de ikke får? Hjelpere? Interesser?
Slikt krever kanskje forskning, men det er også andre måter å få en pekepinn.
Digitalavdelingen har de siste ukene "lekte litt" sammen med NRK supernyheter. Sammen med Frank Sivertsen har vi utformet noen serier med spørsmål. Disse har vi rettet mot over 100.000 følgere i appen Svar-O-meter.
Vi vil ikke bruke for mye tid på å forklare hva denne appen er, eller hvordan NRK super bruker sin rolle som kommunikatør med nye generasjoner. Dere kan laste den ned og teste sjøl. Så kan dere Google. Lese resultatene. Tenke noe, og dele det med oss. Det er også forsking ;-)
I de tre undersøkelsene vi har "lekte" frem sammen med NRK supernyhter finner vi ikke svar på alt, men det er noen interessante funn. Funn som kan få oss til å reflektere litt videre: Har kulturskolen den rollen den er påtenkt? Har kulturskolen det tilbudet dagens unge ønsker? Skal tegneserier inn i kulturskoletilbudet? Skal lærere benytte video i sin undervisning? Hvordan kan sosiale medier benyttes? Hva er det vi nå ønsker svar på?
Spørsmålene og svarene finner dere i presentasjonen vi har lagd. Del tanker med oss i digitalavdelingen. Vi vil forstå - og vite mer. Over 30.000 barn har gitt oss sine svar. Hvordan lytter vi?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Hvordan lytter vi på de unge?
Vi vil forstå - og vite mer. Over 30.000 barn har gitt oss sine svar. Hvordan lytter vi? Gode spørsmål utformes best ved å lytte. Lytte p...

-
VR i utdanningen - gir det mening? Virtuell Reality er en teknologi som blir mer og mer anvendelig og tilgjengelig. Ved å plassere egen...
-
I arbeidet med en digital strategi for Norsk kulturskoleråd har vi landet på tre hovedprinsipper: Handlingsrom. Mer-verdi. Mangfold.
-
Har dataspill, utvikling og spilling, sin plass i kulturskolen? Hvordan skal spill kunne bli en del av Den kulturelle skolesekken? Det ...
Svært spennende besvarelser.
SvarSlett