mandag 9. desember 2019

Digital strategi del 2


I arbeidet med en digital strategi for Norsk kulturskoleråd har vi landet på tre hovedprinsipper: Handlingsrom. Mer-verdi. Mangfold.



Det er disse tre begreper vi vil utdype i vår endelige dokumentasjon. Vi skal i første omgang legge frem det strategiske og taktiske. Det operative blir et handlingsrom som baserer seg på det som allerede skjer ute i norske kulturskoler. På den måten får vi vist at strategien allerede er konkret og gjennomførbar i dagens hverdag for lærere, ledere, eiere, elever og foresatte. Men med overordnet trykk og nasjonal vilje kan vi sammen flytte fjell. Vil Dovre falle?

Historien
Dette arbeidet blir et ledd i en lang rekke av historisk hendelser. Derfor har vi lagd denne filmen.



Filmen viser noen milepæler i Norsk kulturskoleråd sin historie og noen sentrale hendelser og avgjørelser.

Her er manuset for filmen sammen med linker til alle de rapporter og dokumenter som viser til digitalisering av Norge - generelt:

1973: Norsk musikkskoleråd blir etablert. Det skjer i Kristiansand. Ulønnede tillitsverv. 
1989-1993: Forsøk med kunstskoler for barn og unge. Et samarbeid mellom Grunnskolerådet og Norsk kulturråd, og hadde som målsetting å utvide tilbudet til barn og unge innen visuell kunst og estetikk, skape møteplasser mellom barn og unge og kunstnere samt finne fram til best mulig utnyttelse av profesjonelle kunstneres og grunnskolens ressurser. Det ble gjennomført forsøk i ti kommuner, hvor én var et samarbeidstiltak mellom tre kommuner. 
1994-1996: Kunstskoleforsøket ble en videreføring av skoleutviklingen med kunstfag for barn og unge. 
1995: Norsk kunstskoleråd blir etablert i Arendal. 
1997: Opplæringsloven vedtas på Stortinget. Det er nå lovpålagt med kulturskoletilbud i alle kommuner. 
1998: Norsk kulturskoleråd blir etablert. En sammenslåing mellom Norsk musikk- og kulturskoleråd og Norsk kunstskoleråd. 
2003: Kultur for læring - En skole for kunnskap, mangfold og likeverd. St.meld. 30. Her er det særlig fokus på begrepet ”basiskompetanse”. Meldingen fremhever det å kunne uttrykke seg muntlig, lese, skrive, regne og bruke digitale verktøy. Ordet digital kompetanse kommer. 
2005: Kulturløftet med mål. Kulturskole for alle som ønsker det. 
2016: Rammeplan for kulturskolen. “Mangfold og fordypning”, lanseres og veiledning i kulturskoleutvikling igangsettes. 
Digitalisering 
2010: Digitalisering. Samtidig med alt det gode arbeidet skjer en stille revolusjon fra utsiden. Alt som kan digitaliseres, digitaliseres. Med digitalisert materiell skapes nye tjenester. YouTube og Spotify er to eksempel. Løsningene serveres i et forrykende tempo.  
2017-2019  
Det kommer en mengde offentlige rapporter, meldinger og strategier for digitalisering i offentlig sektor og organisasjonsliv: 
  1. Kulturens kraft. Kulturmeldingen fra kulturdepartementet 
  1. Spillrom. Spillstrategi 2020 - 2022. Kulturdepartementet. 
  1. Barn- og unges stemmerInnspillsdokument til stortingsmeldingen om barne- og ungdomskultur. 
  1. Én digital offentlig sektor. Nasjonal digital strategi fra kommunaldepartementet. 
Nå: Teknologi endrer alt: Liv. Håp. Politikk. Samfunn. Språk. Jobb. Kultur. Tro. Læring. Kunst. 
2019: Norsk kulturskoleråd bestemmer at det skal utarbeides en egen digital strategi. 
2020: Digital strategi skal vedtas på Norsk kulturskoleråds landsting i 2020. 
Slik er historien som fortelles i filmen. Her er alle referansene. Det er mye å lese, men vi har gjort den jobben og skal sette det hele inn i en struktur. En struktur vi tror kan løfte norske kulturskolers videre arbeide med.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan lytter vi på de unge?

Vi vil forstå - og vite mer. Over 30.000 barn har gitt oss sine svar. Hvordan lytter vi? Gode spørsmål utformes best ved å lytte. Lytte p...