fredag 6. desember 2019

Kunst og kunstig intelligens i kulturskolen


Digitalavdelingen har invitert noen av de som jobber ute i Norsk kulturskoler til å skrive på bloggen vår. Vi vil at de deler erfaringer og tanker knytta til skoleutvikling, teknologi, kunst og kulturarbeid.

Førstemann ut er Odd Christian Hagen. Han er nylig tilsatt ved Knuden (Kristiansand kulturskole). Med solid bakgrunn i teknologi, kunst og kulturfeltet har han noen gode tanker om hvordan kulturskolen kan ta styring på tilpassing og utvikling av skoleslaget.

Kunst og kunstig intelligens 
Hva har kunstig intelligens (KI eller AI) på en kulturskole å gjøre? For oss er det et mandat for
ytringskultur, om skapende og kreative veier inn til en ny viten om menneskesinnet, et
samspill mellom menneske og teknologi som åpner for muligheter vi enda ikke har sett. I
sum er dette Kunstens oppgaver under ett.
Verden har hatt AI på plakaten siden Darthmorekonferansen i 1956. Det er på
tide å innlemme den i kulturskolen. Pablo Picasso hevdet at «computere er ubrukelige,
de kan bare gi deg svar». Og den geniale mannen hadde rett.

De er skapt for å svare på spørsmål, ikke stille dem.

Vi skal derfor stille spørsmålene Picasso savnet og sammen med ny teknologi komme
frem til nye svar. Gjennom en studie på 250 ledere sier over ⅔ at AI vil radikalt endre
deres virksomhet i løpet av de 3 neste årene. (Davenport/Romanski).
  1. AI og maskinlæring er størst på informasjonsintensive områder som markedsføring,
    helse, finansielle tjenester, utdanning, og rutinetransaksjoner der man trekker ut
    enorme data som så automatiseres og frigjør ressurser til produktive,
    menneskeavhengige og kreative oppgaver. 
  2. Det nest største feltet for AI er kognitiv innsikt (38%). 
  3. Det tredje størst er kognitiv involvering (16 %).
En lege kan med 98% sikkerhet bruke visuell gjenkjennelse i et system for å finne
ondartete føflekker, og bruke sin ekspertise på analyser enn å bruke egen tid på alt dette og
likevel få dårligere resultat.

En bank kan analysere en kunde med tusenvis av variabler for å sette opp en fornuftig pensjonsplan.

Selvmord kan predikeres hos voksne bipolare, med samme teknologi som du bruker i
navigasjonsutstyret på bilen din.

AI vil nok ikke erstatte fagfolk. Men fagfolk som bruker AI vil erstatte dem som ikke gjør det.

Gil Pratt som leder Toyota Research Institute har sammenlignet AI-bølgen med den
Cambridge Explotion for 540 millioner år siden som ga liv til en mengde livsformer som
nå hadde synsevne. De kunne utforske omverdenen på helt nye måter, de kunne se helt
andre muligheter.

Rob High, VPog CTO for IBM Watson uttalte nylig at «det vi leter etter i
kognitive systemer er ikke bare en annen form for regnekraft, men noe som skaper en
faktisk tilstedeværelse i våre liv og gjennom dette er i stand til å inspirere oss.»

Om vi finner en måte å komme til et nivå der det skapende, kreative og lekende menneske
har en forsterkende kreativ kunstig intelligent utviklingspartner har vi brutt en barriere
som gir uante muligheter for kulturinstitusjoner, kunstnere, kreative samfunnsaktører og
derfor samfunnet som helhet.

«There’s no doubt the boundaries of AI’s role in creative
endeavors will be pushed. And while it will never replace the human soul of creativity, AI
can certainly offer many benefits serving as a smart, efficient and inspirational
assistant.» - John Smith, Manager of Multimedia and Vision at IBM Research.

At en debattmaskin slår verdens ledende retoriker i debatt betyr ikke at den har egne
preferanser innen politikk, kunst eller etikk. Men det betyr at et samspill mellom
menneske og maskin utviklet motdebattanten og tilhørerene.

At samme Watson har en egen hitliste på Spotify konstruert gjennom analyse av tusener
av andre låter viser hvilken inspiriasjonskilde AI er, men sier ingenting om smak og
estetikk. Eller?

En kulturskole skal fremelske nysgjerrighet: vi må teste ut hva kan AI gi oss, hva kan
maskinlæring sette oss i stand til, hvilke svar kommer når vi stiller spørsmål vi enda ikke
har tenkt oss?

Ytringskultur og kreativitet er konkrete områder forskere over hele verden fremhever som
«next step AI». Hvordan knekker vi den koden? Vi må sette denne agendaen sjøl på veien
til et nytt hjem på Silokaia i 2023. Et hjem som skal være minst like stort virtuellt, som det er i
kvadratmeter.

Mer om Odd Christian Hagen:
Utdanning:
  • Mastergrad i kultur og sosiale medier (UIO)
  • Cand.mag litteratur/teater/idéhistorie (UIO)
  • Manuskriptutvikling (Dansk Filminstitutt)
  • Regiutdannet ved Drama Studio London
  • Studier i pedagogikk (NTNU/HiG)
  • Prosjektledelse/innovasjon (EMBA/BI)
  • Religion, menneske og samfunn (UIA)



Referanser/prosjekter:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan lytter vi på de unge?

Vi vil forstå - og vite mer. Over 30.000 barn har gitt oss sine svar. Hvordan lytter vi? Gode spørsmål utformes best ved å lytte. Lytte p...