søndag 1. desember 2019

Sett og hørt på Settdagene


Settdagene ble arrangert på varemessen i Lillestrøm 27 - 28 november. Hele programmet var lagt opp som to ulike konferanser: En for barnehage- og skole, samt en for ledere- og skoleutvikling. Alt dette skjedde i 8 ulike saler. Disse var lokalisert rundt hovedrommet.

I hovedrommet fant vi Norges største og beste samling av utstillere. Alt av forlag, digitale løsninger, projsketr, leverandører, utviklere og mediafolk var samlet her. TV-skole, Nrk super, Aftenposten Junior, Atea, Kreasjon, HP, Making View, Aschoug, Gyldendal, Visma osv.
Leverandørene lover ny, effektiv og digital læring, men er selvsagt avhengig av kloke lærere. 
Denne gangen var det Bård og meg (Lage) som var på samlingen for digitalavdelingen, men vi hadde også med Sigrid fra Norland. Det ble en ganske fri gjennomføring av konferansen hvor vi valgte ulike foredrag, noen felles, men også mye besøk hos leverandører.

Hva var interresant? Mye - og faktisk overraskende annerledes "ting og tang" enn ventet.

torsdag 21. november 2019

Skolelederkonferansen viser digitaliseringens betydning



Skolelederkonferansen ble avholdt på Skjetten 7-8 november 2019. Bård Hestnes og meg var på plass for å se hvordan skoleledere i Norge forholder seg til utvikling av norske grunnskolen.

Dette er en konferansen som retter seg direkte til de som leder skoler. Rektorene. Når disse skal inviteres må innholdet og tema være relevant. Tittel denne gang var: Skolen i digital utvikling.

Den digitale utviklingen står sentralt i skolen. Den digitale ferdigheten, fagfornyelsen, algoritmisk tenkning og teknologitettheten i klasserommene gjør at skoleledere må se nærmere på behovet for kompetanse, utvikling og endring.

I dette bildet kommer fagfornyelsen seilende inn.

Vi syns det er spesielt interresant å følge med akkurat nå. Hvordan legger kunnskapsdepartementet tilrette for en god prosess med fagfornyelsen og den digitale samtiden!?

onsdag 6. november 2019

Hvor er VR og AR i kulturskole?


For å sette denne teknologien i perspektiv har jeg funnet frem til en del filmer som viser hvilke produkter som i dag er tilgjengelig på markedet.

Ta en titt på dette og vurder om du tror dagens unge ville syntes dette var en kjekk og spennende måte å lære på.

AR


Er Virtual Reality noe for kulturskoler?


Ny teknologi er alltid fascinerende. Det nye representerer det digitale mangfoldet. Når det arrangeres en nordisk konferanse for VR ville digitalavdelingen gripe handlingsrommet og se om det finnes håp for digital mer-verdi i dette feltet.

Nordisk VRforum ble arrangert på Hamar 24. - 25. oktober. I år var det samlet utviklere og produsenter fra 13 land. Det solid knippe av foredragsholdere delte tanker, ideer, ønsker og visjoner for bransjen.

Paul Chaffey
Paul Chaffey er statssekretær i kommunal- og moderniseringsdepartementet og jobber direkte under digitaliseringsminister Nikolay Astrup. Han åpnet det hele. Plan- og bygningsetaten bruker VR til å "se" og "oppleve" bygg og områder før man bygger det. VR er en teknologi som fungerer svært effektivt til opplæring og trening. Piloter og kapteiner bruker dette for luftfart og skipsfart.

onsdag 23. oktober 2019

eKommune - rapport fra Norges fremtid


Da har Digitalavdelingen kommet tilbake fra to dager på Gardermoen. 17 og 18 oktober var det KS som arrangerte sin konferanse eKommune. De hadde samlet 650 ledere fra kommunal sektor. Her var et utvalg av rådmenn, IKT-ansvarlige, kommunale rådgivere, noen konsulenter og utviklingspersonell fra et bredt utvalg av norske kommuner.

PS! Alle presentasjoner fra konferansen ligger her.

Digitalministeren
Digitalminister Nikolai Astrup holdt åpningstale. Den var basert på kommunaldepartementet sin melding En` digital offentlig sektor som kom i juni 2019. Her skisseres et nytt Norge. Alt som kan digitaliseres vil bli digitalisert. Den data som da er digital vil kunne anvendes på ulike måter.

Det er anvendelsen som er viktig. Det er her staten og departmenetene har skjønt det store bildet. Enten blir du med og programmerer eller så blir vi programmert. Eksempelvis vil Facebook, Google og Microsoft står for den digitale fremtiden om ikke vi er på banen og er med på utviklingen av dette feltet.

Hvordan lytter vi på de unge?

Vi vil forstå - og vite mer. Over 30.000 barn har gitt oss sine svar. Hvordan lytter vi? Gode spørsmål utformes best ved å lytte. Lytte p...