onsdag 6. november 2019
Er Virtual Reality noe for kulturskoler?
Ny teknologi er alltid fascinerende. Det nye representerer det digitale mangfoldet. Når det arrangeres en nordisk konferanse for VR ville digitalavdelingen gripe handlingsrommet og se om det finnes håp for digital mer-verdi i dette feltet.
Nordisk VRforum ble arrangert på Hamar 24. - 25. oktober. I år var det samlet utviklere og produsenter fra 13 land. Det solid knippe av foredragsholdere delte tanker, ideer, ønsker og visjoner for bransjen.
Paul Chaffey
Paul Chaffey er statssekretær i kommunal- og moderniseringsdepartementet og jobber direkte under digitaliseringsminister Nikolay Astrup. Han åpnet det hele. Plan- og bygningsetaten bruker VR til å "se" og "oppleve" bygg og områder før man bygger det. VR er en teknologi som fungerer svært effektivt til opplæring og trening. Piloter og kapteiner bruker dette for luftfart og skipsfart.
Han forteller at utviklingen av ny teknologi utfordrer endring og utviklingsbehovet i alle departementene. Tillit er sentralt og derfor må myndighetene inn og forstå teknologien i et samfunnsperspektiv. På den måten kan man regulere, støtte, stimulere og utvikle bransje, tjenester og funksjoner på en god og bærekraftig måte.
Om du vil vite mer om hva han tenker om dataspill, politikk, globalisering og innovasjon kan dere følge hans meget oppdaterte og aktive private blogg her.
Gabo Arora
Gabo Arora er prisbelønt filmprodusent med spesialfelt innen VR. Han satte fokus på de ulike kunstfeltene som er involvert i produksjon av VR-innhold. Kunst, klær, musikk, lys, møbler, farger, språk, bevegelse osv.
Han hadde blant annet lagd en VR-film for FN. De dokumenterte en av de siste gjenlevende fra Auswitch. Hans besøk til gasskammer, arbeidsbrakker og beskrivelse av boforhold blir sterkt innhold når du kan selv bestemme hvor du vil se og på en unik måte være sammen med han.
Mangfold
Gabo er veldig god på å hente frem et bredt perspektiv av mangfold. Teknologi inkluderer svake grupper og med rett bruk av teknologi kan sterke og vonde historier formidles - gjennom VR.
Her er et foredrag hvor han toucher disse sosiale mangfoldsdimensjonene ved VR.
Utstyr
Virtual reality er disse hjelmene eller hodeskjermene du tar på deg og forsvinner inn i en komplett kunstig verden. De fleste av disse systemene har kabler koblet til datamaskiner, men i den senere tiden har det kommet løsninger som er trådløse.
Oculus Quest er det nyest tilskuddet til mangfoldet. Dette er trådløst hodesett og to håndholdte kontrollere til 4990,-. Det er dette oppsettet bransjen sier er the Game Changer. Med dette kan alle få den spillopplevelsen som forløser potensialet i teknologien.
Her er en film som viser den historiske utviklingen av dataspill - frem til Virtual Reality. Du vil garantert kjenne deg igjen.
Så der er vi. Endelig en løsning som folk har råd til å kjøpe og et hav av spill de kan spille. Men: Er dette noe for kulturskoler?
Et av de første spillene som lanseres til Oculus quest er et rytmespill. Næringslivet bruker VR gjennom BiM-teknologi. Norske kommuner bruker VR i byggesaker og byromsplanlegging.
For oss er dette siencefiction. For elevene våre er dette oppgradert Minecraft.
Dersom tredimensjonelle modeller, rollespill, musikk, dialog, bevegelse, design, interiør, klær og historiske epoker kan bety noe for et menneske er VR definitivt en teknologi som trenger kunstnere.
For at kulturskolen skal være en relevant samfunnsaktør må man se på kunstaspektet ved nye teknologier. VR er definitivt en slik.
Dersom unge mennesker ønsker seg et tilbud om opplæring i VR. Skulle de ikke få det i en kulturskole?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Hvordan lytter vi på de unge?
Vi vil forstå - og vite mer. Over 30.000 barn har gitt oss sine svar. Hvordan lytter vi? Gode spørsmål utformes best ved å lytte. Lytte p...
-
VR i utdanningen - gir det mening? Virtuell Reality er en teknologi som blir mer og mer anvendelig og tilgjengelig. Ved å plassere egen...
-
Film er bra, men for mange passer podkast bedre...så hva kunne vi gjøre med fagseminaret? Den 10. desember var det fagseminar i Oslo. D...
-
I arbeidet med en digital strategi for Norsk kulturskoleråd har vi landet på tre hovedprinsipper: Handlingsrom. Mer-verdi. Mangfold.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar