torsdag 10. oktober 2019

Digital deling gir utvidet læring


I dag oppdaget jeg at det forelå tre filmer på Vimeo om et nordisk samarbeidsprosjekt for kulturskoleutvikling. Omtale med tekst informerer. Teksten kan referere til uttalelser, men levende bilde, ulike stemmer, stemning, prosess og glimt av tavler med modeller er jo reinspikka inspirasjon.

Norsk kulturskoleråd har skrevet om prosjektet på denne linken.
Her er innholdet i prosjektet.

"Sharing Is Caring".

Selv om du og meg ikke har vært en del av denne prosessen er disse filmene et eksempel på digital strategi for deling og kunnskapsdeling. Slik kunnskapsdeling kan videreutvikles til kompetanse. Fordi: Vi kjenner igjen flere av de kulturskolelederne som er med i filmene. Disse folka lever.

Lurer du på noe? Ringe dem. Hva har de anvendt etter utdanningen? Hvordan bruker de dette strategisk i sitt arbeid med forankring av kulturskolen og utvikling av relevans for samfunnsoppdraget? Fyr løs spørsmål. Søk svar.



Men så dukker en ting opp. Delingspolicy. Vi kan ikke bygge inn filmen - kun linke til filmene på Vimeo. Er dette hensiktsmessig?

Refleksjon: Er f.eks. antall klikk viktig for en statlig finansiert organisasjon? Vel - i et moderne demokrati med digital forståelse ville jo dette vært allemannseie. Det at man sprer filmen på egne nettsider skaper eierskap lokalt - der de deles. Filmen inneholder alt av eierskap. De som ønsker det finner avsenderen.

Uansett: Alle linkene ligger under "filmen som ikke kan vises her".

1_KIL: Udbyttet af KIL projektet i en lokal sammenhæng? from Center for Kunst & Interkultur on Vimeo.

https://vimeo.com/357548596

https://vimeo.com/357548812



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan lytter vi på de unge?

Vi vil forstå - og vite mer. Over 30.000 barn har gitt oss sine svar. Hvordan lytter vi? Gode spørsmål utformes best ved å lytte. Lytte p...